6 narzędzi niezbędnych do szycia

Kupa sprzętu brak talentu, czy aby napewno?

Szycie, jak każde inne rzemiosło, wymaga zgromadzenia przynajmniej podstawowych narzędzi. Są one nam niezbędne, aby wynik naszej pracy był taki jakiego oczekujemy. Zanim więc przejdziesz do nauki szycia, sprawdź co masz w domu. Obok maszyny do szycia, materiału, nici i żelazka wystarczy ci tylko 6 narzędzi po to, by zrealizować swoje pierwsze projekty. Oto one:

1. Nożyce

Nożyce muszą być ostre a ich ostrza powinny nadawać się do ostrzenia. Odradzam ci używać tych samych nożyc do krojenia materiału i cięcia papieru, ponieważ szybko się stępią. Żeby tego uniknąć potrzebujesz minimum 3 par nożyc.

Nożyce do krojenia materiału które mają wyprofilowane uchwyty tak aby można było wygodnie kroić płasko leżący materiał. Nadają się idealnie do krojenia długich, prostych elementów. Ich rozmiar dopasuj do wielkości twojej dłoni.

Nożyce do papieru do wycinania papierowych wykrojów i wszelkiego rodzaju pasmanterii.

Nożyce do nitek które służą również do wycinania małych elementów np. aplikacji, prucia szwów oraz wszystkich innych krawieckich czynności, przy których duże nożyce będą nieporęczne.

Opcjonalnie możesz wyposażyć się jeszcze w nożyce ząbkowe służące do krojenia materiału, który nie musi być obrzucony np. na patchwork, lub materiału który się mocno nie strzępie.

2. Szpilki

Na rynku dostępne są szpilki o różnych grubościach i długościach, oraz z różnymi zakończeniami. Te ze szklaną główką są odporne na wysokie temperatury prasowania, natomiast z perłową główką wygodne dotrzymania w ręku. Są ważnym narzędziem i podczas szycia powinny być zawsze pod ręką. Kiedy się wygną wyrzuć je do śmieci. Przechowuj je na poduszeczce do szpilek.

3. Rozpruwacz

Służy do prucia szwów i rozcinania obszytych wcześniej dziurek. Bardzo ważne narzędzie krawieckie a moja dewiza brzmi: lepiej spruj raz za dużo niż raz za mało. Dzięki temu będziesz zawsze zadowolona ze swojego gotowego wyrobu.

4. Narzędzia do odrysowywania form na materiale

Mydełko krawieckie, kreda krawiecka, kredka krawiecka mogą być białe, żółte, niebieskie lub czerwone. Ważne by były mocno zaostrzone. Kredę i kredkę stosuj zawsze na lewej stronie materiału a najlepiej zrób zawsze próbę na resztce tkaniny.

Samoznikający pisak dwustronny znika z materialu po upływie 24 lub 48 godzin w zależności od tego której końcówki użyjemy. Można go usunąć w każdej chwili przy pomocy pary wodnej ale najlepiej zrób zawsze próbę na resztce materiału.

Kredka do rysowania i ołówek to nieprofesjonalne narzędzia do zaznaczania form na tkaninie, ale bardzo przydatne wszędzie tam gdzie zaznaczony kontur będzie obcięty (np. overlockiem), lub ukryty wewnątrz wyrobu gotowego.

5. Centymetr krawiecki niezbędny do zdejmowania miary z figury, mierzenia materiału i pomiarów podczas szycia. Większość centymetrów krawieckich jest drukowanych obustronnie. Przechowujemy go zwiniętego w krążek lub rozwieszonego.

6. Igły do szycia ręcznego najlepiej mieć je w o różnej długości i grubości. W zależności od rodzaju tkaniny, nici, albo ściegu będziesz potrzebowała innej igły. Przechowuj je najlepiej w plastikowym pojemniczku lub na poduszeczce.

Wszystkie te akcesoria umieść najlepiej w jednym, przeznaczonym do tego celu pojemniku, który będzie stal obok maszyny do szycia, w twoim kąciku krawieckim. Zorganizuj sobie stałe miejsce, z którego nie będziesz zmuszona ciągle pakować maszyny i akcesoriów, i ponownie ich rozkładać. Wybierz miejsce z jak największą ilością światła dziennego, które nie będzie nikomu przeszkadzać. Dzięki temu, będziesz mogła szyć każdej wolnej chwili, a szycie stanie się dla ciebie prawdziwą przyjemnością.

*