Jak uszyć piękny patchwork kiedy nie masz pieniędzy na materiały

jak uszyc patchwork, co zrobic ze starych koszul, patchwork, jak uszyc narzute patchworkowa, co uszyc z koszul, jak zszywac patchwork, patchwork tutorial

Część pierwsza, szyjemy przód patchworku

Sklepy z materiałami patchworkowymi kuszą pięknymi wzorami i kolorami. Jednak gdyby tak zakupić materiał na całą, dużą narzutę, to można by pójść z torbami…Co zrobić, kiedy jednak chcesz uszyć narzutę, ale jednocześnie nie wydawać na nią majątku. Zanim więc rzucisz się w wir wyszukiwania na necie materiałów ja proponuję Ci – najpierw zobacz co masz w domu. Obierz kierunek szafa i skup się na koszulach męskiej płci domowników. Otworzy się przed tobą raj bawełnianych materiałów na patchworki.

Koszule na ten patchwork zbierałam od 10 lat z szafy mojego męża. Jest ich bardzo dużo i do tego projektu nie wykorzystam wszystkich. Ale spora część, dzięki tej kołderce zyska drugie życie, i będzie stanowić swego rodzaju sentymentalny przedmiot domowego użytku, przypominając wzorami koszule które nosił przez 10 lat małżeństwa mój mąż.

Co będzie potrzebne:

  • maszyna do szycia,
  • szpilki,
  • nici,
  • agrafki,
  • linijka,
  • nóż krążkowy i mata do krojenia (opcjonalnie),
  • rozpruwacz,
  • narzędzie do rysowania na materiale (u mnie ołówek),
  • koszule bawełniane ( u mnie niezły stosik)
  • wypełnienie do patchworku (u mnie watolina),
  • materiał na spód patchworku (u mnie kawałek bliżej nieokreślonego materiału z lumpeksu) ,
  • stopka krocząca (opcjonalnie).

Zacznij od rozkrajania koszul.

Wytnij mankiety, listwy guzikowe oraz kołnierzyki ze stójką, a także karczki jeśli są. Po wycięciu powinny zostać swa rękawy, 2 przody i jeden tył.

Następnie gdy koszule są już rozkrojone wyprasuj wszystkie elementy.

Teraz za pomocą linijki i noża krążkowego, lub jeśli nie masz to nożyc, pokrój wszystkie elementy na pasy o szerokości 8 cm.

Poskładaj pasy równo na stosik i bez mierzenia przekrój na 3 części.

Z każdej koszuli powstanie stosik kawałków o różnej długości i szerokości 8 cm.

Tak potraktuj wszystkie koszule. Może to zająć trochę czasu. Ja rozkroiłam w ten sposób 19 koszul.

Z takich kawałeczków w międzyczasie uszyłam łapki do garnków.

Teraz zacznij zszywać. Nie obliczaj, nie mierz, nie planuj, idź na żywioł, zszywaj przypadkowe kawałki materiałów ze sobą.

Na maszynie ustaw drobny ścieg ( u mnie ok 2mm) po to, żeby nie martwić się ryglowaniem. Dzięki temu zyskasz czas a szwy nie będą się rozchodzić.

Szyj aż uzyskasz jeden długi pasek.

 u mnie to już był wieczór…

Następnie zaprasuj wszystkie zapasy szwów w jedną stronę

Jednocześnie zwijając pasek w wałeczek.

Tak wygląda mój wałeczek. Z takiej taśmy możesz uszyć podkładki pod talerzepatchworkową poduszkę, i wiele innych bardzo praktycznych i pięknych rzeczy. Możesz też użyć jej jako lamówki.

Teraz zastanów się jaką szerokość ma mieć kołderka/narzuta/kocyk. Ja zdecydowałam się na 1,5 metra. Odmierz odpowiednią długość za pomocą centymetra krawieckiego i wytnij pierwszy pasek.

Teraz przypnij ten pasek do manekina za pomocą szpilek.

Następnie przypnij początek następnego paska w to samo miejsce, rozwiń wałeczek do podłogi i dotnij pasek na odpowiednią długość. W ten sposób można łatwo wykroić długie paski tej samej długości.

Kiedy już masz wszystkie paski, pospinaj szpilkami każde dwa paski ze sobą.

Ja miałam 20 pasków więc wyszło mi 10 wałeczków do zszycia.

Teraz zszyj znowu każde dwa z innymi dwoma razem.

I tak dalej i tak otrzymasz górę swojego patchworku w postaci jednego kawałka.

Zaprasuj wszystkie zapasy szwów w jedną tą samą stronę, a także wyprasuj uszytek po prawej stronie.

I tak wygląda przód od naszego patchworku który w drugiej części będziemy kanapkować i pikować.

*