Jak szyć prosto na maszynie

Jak nauczyć się szyć prosto na maszynie

Gładki, prosty ścieg to podstawa wszystkich projektów szyciowych. Opanowanie go jest całkiem proste. Spróbuj mojej metody a zobaczysz że szybko pojawią się postępy.

Ustaw na maszynie  ścieg prosty

Żeby uzyskać ładny, równomierny ścieg do cienkich i średniej grubości materiałów, ustaw długość ściegu 2,5 mm, natomiast do grubszych 3,5 mm.

Nitkę od bębenka skieruj do tyłu,  nitkę od igły przewlecz przez stopkę i również skieruj do tyłu. Z takim ustawieniem zawsze zaczynaj szycie, dzięki temu unikniesz plątania się nitek na początku szwu.

Podkładając materiał pod stopkę zwróć uwagę na to, żeby nić od bębenka była pod spodem, a nić od igły przewleczona przez otwór w stopce była na powierzchni materiału. Obie nici, powinny być skierowane do tyłu. Podłożyłam kontrastowy materiał aby było to bardziej widoczne.

Następnie złóż dwa kawałki materiału prawymi stronami do siebie, zepnij szpilkami, i podłóż pod stopkę. Jeśli powpinasz szpilki prostopadle do szwu, podczas szycia nie będziesz musiała ich wypinać. Jeśli igła uderzy w szpilkę, natychmiast się po niej prześlizgnie nie łamiąc jej. Dzięki temu unikniesz przesuwania się warstw materiału względem siebie.

Spójrz na płytkę ściegową. Po prawej stronie znajdują się na niej linie do mierzenia odległości od brzegu materiału. Te linie wykorzystasz do nauki szycia prosto, a także jak będziesz już umiała szyć będą pomocne do szycia prosto z dużymi prędkościami.

Jeżeli nie masz takich linii na płytce ściegowej, przyklej kawałek taśmy klejącej, która wyznaczy ci odległość.

Materiał ułóż tak, żeby prawym brzegiem, którym są zapasy szwu, leżał na wybranej przez ciebie linii na płytce ściegowej. Podczas szycia zapasy szwu leżą zawsze po prawej stronie.

Opuść stopkę, wbij igłę w materiał ręcznie obracając koło napędowe, a następnie naciskając nogą pedał szyj. Podczas szycia uważaj, aby brzeg zapasów szwu idealnie leżał na wybranej linii na płytce ściegowej. Chodzi o to, żeby brzegi materiałów przesuwały się równo tej linii.

Szyj jednostajną prędkością i nie naciskaj pedału zbyt mocno. Przerwij szycie, jeśli czujesz że nie masz kontroli nad szyciem i szew idzie krzywo.

Nie ciągnij materiału, w ten sposób możesz go rozciągnąć, staraj się tylko naprowadzić go miękko na linię na płytce ściegowej. W ten sposób nauczysz się utrzymywania jednakowej odległości. Prawą ręką zawsze podawaj materiał a lewą podtrzymuj.

Po przeszyciu sprawdź czy ścieg jest prawidłowy, to znaczy czy naprężenie nitki górnej i dolnej jest prawidłowe. Jeśli nie, to wyreguluj.

Ćwicz codziennie po 15 minut

W ramach ćwiczeń, narysuj różne linie na kartkach, i szyj po nich bez nawleczonej nici. Gdy dojedziesz do rogu, podnieś stopkę i obróć papier tak, żeby linia była dokładnie na kierunku szycia. Narysuj różne kształty, linie faliste i labirynty.

Poćwicz technikę szwu prostego na kawałkach zbędnej tkaniny aż poczujesz się pewnie, i będziesz mogła uszyć swój pierwszy projekt. I tutaj proponuję bardzo prostą poduszeczkę na szpilki.

*