Zanim uszyjesz coś z dzianiny dresowej

Wszystko co musisz wiedzieć

Chcesz uszyć coś z dzianiny dresowej? Zastanawiasz się co możesz z niej uszyć i jak obchodzić się z tym materiałem? Poniżej znajdziesz wskazówki i odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania.

Co to jest dresówka?

Potocznie zwana dresówka to grubsza, mięsista dzianina która się lekko rozciąga. Ta cecha sprawia że dresówka idealnie nadaje się do szycia dla początkujących. Składa się ona z włókien bawełnianych, często z dodatkiem elastanu, lycry lub poliestru, co zapobiega wypychaniu się materiału który po rozciągnięciu wraca do poprzedniego stanu.

Jakie są rodzaje dzianin dresowych?

Dzianina dresowa pętelkowa (niedrapana) na lewej stronie posiada charakterystyczna pętelkę, jest to materiał który bardzo łatwo się szyje i komfortowo nosi. Dopasowuje się do kształtu ciała i nie gniecie się. Nadaje się do szycia praktycznie wszystkiego: bluzek, tunik, sukienek, spódnic, spodni, żakietów, kardiganów, bluz dresowych, spodni dresowych itp.

Uważaj jednak przy wyborze fasonu.

Super dopasowane sukienki przeznaczone do szycia z  jerseyu, nie powinny być szyte z dzianiny dresowej, ponieważ nie rozciągnie się ona do takiego stopnia jak jersey. Nie muszą być to jednak ubrania oversize, jeżeli chcesz coś super dopasowanego z dzianiny dresowej, zawsze wybierz fason z zaszewkami. Większość fasonów przeznaczonych do tkanin może być uszyta z dresówki. Mam tu na myśli szczególnie grubsze sukienki, żakiety czy spódnice.

Dzianina dresowa drapana jest grubsza od dzianiny pętelkowej i na lewej stronie posiada meszek, dzięki temu jest cieplejsza i przyjemniejsza w dotyku. Nadaje się na cieple bluzy, spodnie dresowe kardigany czy ciepłe sukienki. Przy wyborze fasonu raczej nie wybrałabym sukienki z zaszewkami ponieważ ten materiał jest zbyt gruby. Nadaje się jednak na proste sukienki bez zaszewek.

Co to jest ta gramatura?

Gramatura materiału, to inaczej waga materiału w przeliczeniu na jednostkę miary (m2). W przypadku dzianiny pętelkowej, najmniejsza gramatura to 220g/m .Natomiast w przypadku dzianiny drapanej najmniejsza gramatura wynosi 280g/m2 i dochodzi ona nawet do 340g/m2. Im wiec wyższa gramatura tym grubszy materiał.

Jak kroić dzianinę dresową?

Przy krojeniu materiałów rozciągliwych trzeba wziąć pod uwagę bieg oczek, które biegną zawsze rownolegle do brzegu fabrycznego. Jeżeli na wykroju zaznaczony jest bieg nitki to odpowiada on biegowi oczek. Pamiętaj żeby układać wykrój na materiale tak, aby kierunek biegu oczek był zawsze taki sam dla każdej części wykroju, w przeciwnym razie będzie to widać od razu w gotowym wyrobie.

Jak szyć dzianinę dresową?

Dzianinę dresową możesz szyć zarówno na normalnej domowej maszynie do szycia jak i na overlocku. Załóż igłę do jerseyu której końcówka nie uszkadza oczek tylko je odsuwa. Dzięki temu unikniesz brzydkich dziurek w materiale.

Ja szyć dresówkę jeśli mam tylko zwykłą maszynę do szycia?

Złóż dwa kawałki materiału prawą strona do prawej i wybierz elastyczny ścieg na maszynie do szycia. Może to być zygzak (9), wielokrotny ścieg zygzakowy trykotowy (7), lub ścieg elastyczny  (11). Ścieg powinien być wąsko ustawiony. Ja ustawiam szerokości ściegu zwykle od 1,7 do max 3mm, wybierz szerokość jaka tobie odpowiada. Popróbuj na skrawkach materiału.

Zarygluj ścieg na początku, a potem przeszyj wzdłuż brzegu materiału zostawiajac zapas 1 cm. Uważaj przy tym żeby kawałki materiału leżały na sobie równo, a zapas na szew był równomiernie zachowany. Dresówka jest rozciągliwa, ale w żadnym przypadku nie naciągaj jej przy szyciu, zamiast tego poprowadź ją całkiem luźno przez maszynę, żeby materiał się nie rozciągną i nie powstały zmarszczenia. Jeżeli brzegi materiału przesuną się względem siebie, zatrzymaj maszynę z igłą w pozycji dolnej (w materiale), podnieś stopkę i wyrównaj brzegi, a następnie opuść stopkę i szyj dalej do końca, a na końcu zarygluj ścieg. W ten sposób ścieg będzie rozciągliwy, stabilny i nie zerwie się, ponieważ do szwu użyto więcej nici niż zwykle (np. do ściegu prostego).

Brzegi możesz wykończyć zygzakiem(9), ściegiem trykotowym (7) lub ściegiem overlokowym (11).

Jak szyć dresówkę jeśli mam zwykłą maszynę do szycia i overlock 4 – nitkowy? .

Jeśli posiadasz overlock 4 – nitkowy przeszyj wszystko overlockiem, a potem dla wzmocnienia szwu przeszyj na zwykłej maszynie do szycia

Jak szyć dresówkę jeśli mam overlock 5 – nitkowy?

Jesteś w komfortowej sytuacji, bo wystarczy że przeszyjesz wszystko na tej maszynie i gotowe.

Jak wykończyć brzegi dzianiny dresowej?

Podłożyć i przeszyć dowolnym ściegiem elastycznym lub podwójną igłą

Jak prasować dzianinę dresową?

Dzianiny dresowe są bardzo wytrzymałe i można prasować je na 2 stopniu z parą. Podczas prasowania nie można za mocno przyciskać materiału żelazkiem, ponieważ może się zrobić błyszczący, a meszek w przypadku dzianiny drapanej może się spłaszczyć. Trzeba taką dresówkę ostrożnie prasować, a przy wyjątkowo delikatnej dzianinie użyć szmatki do prasowania.

Jak prać dresówkę?

Większość dresówek może być prana w 60 stopniach, ale zawsze należy przestrzegać zalecenia producenta. Nie wolno suszyć jej w suszarce, bo nasz uszytek może się rozciągnąć lub zużyć. Niektóre uszytki trzeba suszyć na leżąco. I ostania bardzo ważna sprawa: po uszyciu a przed ubraniem uszytku na siebie należy go uprać żeby pozbyć się fabrycznych chemikaliów które mogłyby mieć kontakt z naszą skórą.

Możliwości zastosowania dresowki są nieograniczone, uszyć z niej można właściwie każdą część garderoby, należy tylko wziąć pod uwagę że dzianina zimą nie daje ochrony przed wiatrem, wiec nie nadaje się na płaszcze i kurtki zimowe. Inne części garderoby uszyte z dresówki, są bardzo komfortowe w noszeniu przez co dzianina zyskała sobie taka sławę. Fantastycznie szyje się z niej również kocyki pluszaki i inne akcesoria dla dzieci a nawet przody poduszek. Jest to materiał bardzo uniwersalny a możliwości jego zastosowania ogranicza nam tylko własna wyobraźnia.

*